Hjem Følger av feilmontering

    Den vanligste konsekvensen av feil utført arbeid er rustdannelse i vindusfalsen (gjerne under listene). Allerede etter 2-3 år kan det ha oppstått store og kostbare rustskader hvis glassmontøren har vært uforsiktig i sitt arbeid. Dette er en helt vanlig feil som ofte kommer til syne ved demontering av frontruter.

    En annen og mer alvorlig feil er at ruten helt eller delvis løsner. Nyere biler er konstruert med et selvbærende karosseri hvor frontruten er en vesentlig del av avstivningen av kupeen. Videre har de støtabsorberende soner foran og bak. Ved en kraftig frontkollisjon vil en frontrute som løsner forårsake at kollisjonskreftene ikke opptas slik karosseriet er konstruert for. Airbagen vil miste all eller deler av sin funksjon da frontruten skal fungere som støttevegg for airbagen.

    Ved en elgkollisjon er det ofte frontruten som får all tyngde. En laminert rute som er riktig limt vil normalt kunne stå imot veldig store krefter. En rute som løsner vil gjerne bli trykket inn i kupeen med den følge at fører / passasjer vil få både en knust frontrute og elgen inn i kupeen.

    Nyere biler har ofte store og hellende vindusflater hvor forkant av taket ligger nærmere føreren. Dette kan virke veldig teoretisk, men i mitt daglige virke opplever jeg ofte at frontruta er delvis løs, og i ekstreme tilfeller så løs at bare listene holder den på plass.

    Det finns forskning fra Sverige* og USA som viser at flere dødsulykker sannsynligvis kunne fått en annen utgang hvis frontruta hadde vært riktig montert.

    *ref. Folksam forskningsverksted, Växsjø